Bardzo ważna notatka dla siebie, pracowników! – Co możemy zrobić, żeby to miejsce pracy było lepsze?
Nad tym pytaniem często zastanawiają się dzisiejsi pracodawcy z sektora publicznego i prywatnego, którzy naprawdę dbają o swoich pracowników.
Wśród cech, które ludzie wymieniają w odniesieniu do idealnego miejsca pracy i środowiska pracy są: uczciwa płaca, dobre świadczenia, elastyczność miejsca pracy – urlop rodzicielski i szacunek dla znaczenia obowiązków rodzicielskich. Inne wymieniane cechy to sprawiedliwość, dobre możliwości awansu oraz zaufanie i szacunek między kierownictwem a pracownikami.
Jednym z priorytetów w ostatnich latach jest bezstresowe środowisko pracy.
Stres w pracy według Monstera
Sondaż po sondażu wykazał, że stres w pracy jest głównym problemem. Wyniki ankiety przeprowadzonej wiosną 2014 roku przez mega stronę internetową poświęconą poszukiwaniu pracy Monster ujawniają głębię obaw pracowników.
Monster odkrył, że 42% amerykańskich respondentów odeszło z pracy z powodu nadmiernego stresu w miejscu pracy. Co więcej, autorzy stwierdzili, że „stres w miejscu pracy spowodował również, że dodatkowe 35% rozważa zmianę pracy.” Co równie istotne, tylko 3% z ponad 6700 ankietowanych osób stwierdziło, że nie doświadcza stresu w pracy.
Prawie dwie trzecie ankietowanych w badaniu Monster powiedziało, że uważają, iż stres w pracy spowodował, że w pewnym momencie zachorowali, a 45% stwierdziło, że straciło z tego powodu czas w pracy.
Badanie HeartMath pokazuje, że interwencja może pomóc
Badanie Instytutu HeartMath, Impact of a Workplace Stress Reduction Program on Blood Pressure and Emotional Health in Hypertensive Employees (Wpływ programu redukcji stresu w miejscu pracy na ciśnienie krwi i zdrowie emocjonalne pracowników z nadciśnieniem), wykazało, że nawet krótki program interwencyjny może zmniejszyć stres w miejscu pracy. Badanie dotyczyło wpływu programu HeartMath’s Inner Quality Management® na ciśnienie krwi i zdrowie emocjonalne u pracowników z nadciśnieniem w globalnej firmie informatycznej.
Wyniki obejmowały klinicznie istotne obniżenie ciśnienia krwi i poprawę zdrowia emocjonalnego. Naukowcy doszli do wniosku, że takie interwencje mogą przyczynić się do powstania zdrowszych, bardziej wydajnych pracowników, przy jednoczesnym zmniejszeniu strat firmy z powodu pogorszenia funkcji poznawczych, chorób i przedwczesnej śmierci.
(Kliknij tutaj, aby zobaczyć wersję PDF badania).
Kto cię stresuje?
Artykuł Your Stress is My Stress, opublikowany w kwietniu tego roku, omawiał efekt falowania, jaki może mieć stres jednej osoby.
„Stres jest zaraźliwy”, według artykułu, który syntetyzuje ustalenia dwóch prestiżowych niemieckich instytucji badawczych, Instytutu Maxa Plancka dla Nauk Poznawczych i Mózgu w Lipsku oraz Clemensa Kirschbauma z Technische Universität Dresden.
„Obserwowanie innej osoby w stresującej sytuacji może wystarczyć, aby nasze własne ciała uwolniły hormon stresu – kortyzol. (…) Stres empatyczny powstawał przede wszystkim wtedy, gdy obserwator i osoba zestresowana byli partnerami w związku par, a stresująca sytuacja mogła być bezpośrednio obserwowana przez jednokierunkowe lustro.”
Poza efektem stresu u osoby-osoby, „Nawet obserwacja zestresowanych obcych osób poprzez transmisję wideo wystarczyła, by postawić niektórych ludzi w stan czerwonej gotowości. W naszym zestresowanym społeczeństwie stres empatyczny jest zjawiskiem, które nie powinno być ignorowane przez system opieki zdrowotnej” – zauważyli autorzy artykułu. Dowiedz się więcej o tym, jak każda jednostka wpływa na środowisko społeczne, kliknij tutaj.
Co jest przyczyną stresu w miejscu pracy?
<p>Oto kilka kluczowych czynników przyczyniających się do stresu w miejscu pracy, zidentyfikowanych przez Occupational Health and Safety Administration:
- Konstrukcja zadań – Duże obciążenie pracą, rzadkie przerwy na odpoczynek, długie godziny pracy i praca zmianowa; gorączkowe i rutynowe zadania o niewielkim znaczeniu.
- Styl zarządzania – Brak udziału pracowników w podejmowaniu decyzji, słaba komunikacja w organizacji, brak polityki przyjaznej rodzinie.
- Obawy związane z karierą – Niepewność zatrudnienia i brak możliwości rozwoju, awansu lub promocji; szybkie zmiany, na które pracownicy nie są przygotowani.
- Warunki środowiskowe – Nieprzyjemne lub niebezpieczne warunki fizyczne, takie jak tłok, hałas, zanieczyszczenie powietrza lub problemy ergonomiczne.
Stres, który zaczyna się w pracy, nie pozostaje w pracy
„Co z tego, że tam, gdzie pracuję, jest dużo stresu” – mówi sobie wiele osób. „Po prostu mogę zostawić to wszystko za sobą pod koniec dnia”. Cóż, nie do końca.
Ta opublikowana w kwietniu ankieta Monstera wykazała również, że 84% pytanych osób stwierdziło, że stres związany z pracą wpłynął na ich życie osobiste. Faktem jest, że nie spodziewaj się, że frustracja, złość i inne negatywne emocje wynikające z interakcji ze współpracownikami, nieudanych projektów lub niepożądanych warunków pracy magicznie znikną pod koniec dnia pracy.
Badania pokazują, że skutki nadmiernego stresu mogą doskwierać ci jeszcze długo po jego wystąpieniu – kilka godzin, dni lub dłużej. Oczywiście, jeśli nie nauczysz się radzić sobie z nim poprzez samoregulację swoich emocji – w danej chwili, później lub w obu przypadkach. Setki badań, wiele z nich w HeartMath Institute, przeprowadzonych na tysiącach prawdziwych ludzi również pokazują, że stres jest wysoce kontrolowany, podczas i po tym jak go doświadczasz – a nawet przed.
Jest to kwestia praktykowania pewnych prostych, ale bardzo skutecznych narzędzi, takich jak te opracowane przez HeartMath. Pokazują one, jak wdychać równowagę i spokój do systemów Twojego ciała oraz obserwować i dostosowywać sposób, w jaki postrzegasz i reagujesz na stresujące sytuacje i spotkania.
Jak stres związany z pracą wpływa na Ciebie?
Oto 10 najczęstszych objawów nadmiernego stresu:
- Bóle głowy
- Problemy z zasypianiem
- Napięcie lub ból mięśni
- Brak energii, zmęczenie
- Niepokój
- Niezdolność do skupienia się lub koncentracji
- Zaniki pamięci
- Drażliwość, wybuchy złości
- Objadanie się
- Depresja
Przypadek z HeartMath
Pół tuzina osób pracujących w firmach HeartMath zostało zapytanych: „Dlaczego HeartMath jest dobrym miejscem pracy?”. Poniżej przedstawiamy niektóre z ich odpowiedzi.
„Praktyka technik (HeartMath) i prawdziwa troska, jaką otaczamy siebie nawzajem, tworzy środowisko pracy, które ogranicza stres do minimum. … Kiedy moja córka bardzo zachorowała, opieka jaką otrzymałam była niesamowita. Była prawdziwa opieka i elastyczność … pozwalająca mi być opiekunem, którym musiałam być.”
– Judie Van Leeuwen, asystentka administracyjna Działu Rozwoju IHM
„Ludzie, którzy tu pracują są zaangażowani w życie z serca. … HeartMath daje również wspaniały kontekst do pomocy i opieki nad światem dzięki badaniom i narzędziom, które mogą pomóc każdemu w nawiązaniu tego połączenia. … To poczucie służby jest bardzo satysfakcjonujące.
– Robert Browning, dyrektor programowy HeartMath LLC healthcare
„Ludzie/współpracownicy są przerażającyc. (…) Praca HeartMath jest innowacyjna i dramatycznie pomaga ludziom w różnych okolicznościach. Czujesz, że to, co robisz, pomaga poprawić świat”.
– Jeff Goelitz, specjalista ds. edukacji HMI
„Wydaje się, że pracownicy są na pierwszym miejscu wraz z naszymi klientami, a nie 'firma’. „
– Christiana Bishop, kierownik ds. szkoleń, Instytut HeartMath
Zadaj sobie następujące pytania:
- Czy doświadczam zbyt dużego stresu w pracy? Czy ma on wpływ na moje życie domowe/towarzyskie?
- Czy mam któryś z powszechnych objawów nadmiernego stresu. (Odwołaj się do listy objawów powyżej).
- Co robię, aby kontrolować swój stres?
Zdjęcie autorstwa Nataliya Vaitkevich: https://www.pexels.com/photo/man-person-people-woman-6837642/