Artykuł napisany przez 5:11 pm Stres, Zdrowie psychiczne

Narzekanie na pracę i wywoływanie stresu

Czy narzekanie na pracę pomaga czy szkodzi?

Rzeczywistość jest taka, że nawet najbardziej pożądana praca przynosi pewien stres i frustrację, często na co dzień. Naturalnym odruchem może być przyjście do domu i wyładowanie tej frustracji na kimś najbliższym lub najbardziej sympatycznym, i może to być dobre uczucie, gdy to robimy. Jednak wiele osób zastanawia się, czy takie podejście nie przynosi więcej szkody niż pożytku. Czy narzekanie na pracę daje nam zdrowe ujście dla frustracji, czy też potęguje nasz stres?

Istnieje wiele szkół myślenia na ten temat. Wiele osób obawia się, że jeśli zablokują swoje negatywne uczucia związane ze stresem w pracy, mogą być podatni na wyładowanie tych uczuć w nieodpowiednim czasie lub miejscu – w biurze szefa lub przed współpracownikami – i że danie upustu współczującemu uchu w zaciszu własnego domu jest zdrowszą i bardziej praktyczną alternatywą. Inni uważają, że narzekanie jest sposobem na szerzenie negatywnych emocji i że skupienie się na pozytywach lub odwrócenie uwagi jest lepszą drogą do spokoju.

Na szczęście naukowcy przeanalizowali te pytania i mogą rzucić trochę światła na efekty narzekania, stresu w pracy i radzenia sobie ze stresem, dzięki czemu możesz poznać fakty i zobaczyć, co jest dla ciebie naprawdę najlepsze.

Dlaczego lubimy narzekać na pracę?

Oto kilka powodów, dlaczego narzekanie na pracę do bliskich w domu może być dobrym pomysłem.

Odrobina narzekania na współpracowników, szefów, klientów i codzienną harówkę może być katartyczna. To może być uczucie wyzwolenia, gdy wyrzucasz z siebie wszystko, gdy trzymasz frustrację w sobie przez cały dzień lub tydzień. Takie uwolnienie może być samo w sobie bardzo satysfakcjonujące. Jeśli narzekanie ma późniejsze negatywne konsekwencje, mogą one nie być tak zauważalne jak pozytywne uczucia, które natychmiast następują po satysfakcjonującej sesji narzekania.

Pomaga nam czuć się wspieranym

Posiadanie kogoś, kto będzie słuchał i potwierdzał twoje uczucia może pomóc ci poczuć się bliżej tej osoby i pomaga nam czuć się mniej zestresowanym w ogóle wiedząc, że mamy ludzi w naszym życiu, którzy rozumieją przez co przechodzimy i dbają o to.

Narzekanie na pracę może pomóc grupie poczuć się bardziej związani, zwłaszcza jeśli wszyscy napotykają podobny stres w pracy. Czasami chcemy, aby ktoś nas przytulił i powiedział, że dobrze wykonujemy swoją pracę, zwłaszcza jeśli nie otrzymujemy zbyt wielu pozytywnych informacji zwrotnych na temat samej pracy.

Może prowadzić do rozwiązań

Omawianie problemów z innymi zawsze ma obietnicę prowadzenia nas do rozwiązań, o których być może nie pomyślelibyśmy na własną rękę, a to jest szczególnie prawdziwe w przypadku stresu

zawodowego.

Tam są wiele przypadki gdy współpracownik może mieć rozwiązanie który no widzimy natychmiast. Są też inne sytuacje, w których zainteresowana osoba z zewnątrz może znaleźć odpowiedź, o której nie myślimy, ponieważ jesteśmy zbyt pogrążeni w problemie.

Czasami ludzie narzekają, aby otrzymać współczucie lub wsparcie, ale kiedy narzekają, aby znaleźć rozwiązanie, ten rodzaj wymiany może prowadzić do rzeczywistych wyników, a to może oznaczać mniejszy stres na dłuższą metę.

Bezpieczniejsze narzekanie niż stracenie cierpliwości

Wiele osób czuje, że mogą stracić cierpliwość, jeśli utrzymują swoje uczucia w butelce. Jest to w pewnym sensie uzasadniona obawa. Nikt nie chce chodzić tak sfrustrowany, że traci panowanie nad sobą lub mówi niewłaściwe rzeczy w niewygodnych momentach, więc narzekanie i wyładowywanie frustracji wydaje się być o wiele bardziej pragmatycznym rozwiązaniem.

Argumenty przeciwko narzekaniu na pracę

Istnieją wady narzekania, które mogą sprawić, że warto zaryzykować poczucie frustracji. Z następujących powodów nie warto pozwolić, aby narzekanie stało się nawykiem.

Może rozprzestrzeniać negatywność

Negatywność, jak emocjonalny wirus, jest zaraźliwa. (Co zaskakujące, podobnie jest z altruizmem i pozytywnością). Oznacza to, że jeśli nadmiernie narzekasz, możesz rozprzestrzeniać swój zły nastrój, co z kolei oznacza, że osoby z twojego otoczenia mogą stać się bardziej negatywne i przekazać go tobie.

Wniosek z tego jest taki, że musisz uważać, jak bardzo narzekasz i komu to robisz.

Może przestawić mózg na negatywne myślenie

To może brzmieć poważnie, i tak jest. Każda nawykowa myśl lub zachowanie może stać się łatwiejsze do powtórzenia, a narzekanie nie różni się od obrania określonej trasy do pracy lub recytowania alfabetu: im częściej to robisz, tym bardziej staje się to automatyczne. Jeśli nawykowo narzekasz na pracę, staje się to bardziej automatyczne, aby zauważyć negatywne (i bardziej trudne do zauważenia pozytywne) o innych rzeczach w życiu, jak również.

Podobnie jak w przypadku stereotypowej porady rodzicielskiej, aby nie robić brzydkiej miny lub „tak już zostanie”, istnieje realne ryzyko, że twoja postawa przyjmie formę twoich najbardziej nawykowych wzorców myślowych, więc uczynienie ich pozytywnymi zamiast negatywnymi może przynieść realne korzyści.

Może zniszczyć twoją reputację

Możesz czuć się związany ze swoimi współpracownikami, jeśli dzielisz się wsparciem podczas sesji wentylacyjnej, ale chroniczne narzekanie może wrócić, aby cię prześladować. Możesz zyskać reputację osoby negatywnej lub „niegrającej w zespole”. Z kolei możesz narobić sobie wrogów, co może ogólnie pogorszyć twoje doświadczenie w pracy – właśnie w tym miejscu, w którym przede wszystkim czujesz się sfrustrowany.

Fałszywe pozytywne nastawienie może się w końcu wyczerpać, zwłaszcza jeśli jest wymuszone, ale nigdy nie jest złym pomysłem uważać na swoje negatywne nastawienie w pracy.

To nie działa

Chociaż narzekanie może wydawać się zdrowym rozwiązaniem w danej chwili, to w dłuższej perspektywie może sprawić, że poczujesz się gorzej. Wynika to po części z faktu, że wyrażanie gniewu może w rzeczywistości wzmocnić go, a nie osłabić.

Pomysł, że trzeba dać upust złości, bo inaczej zostanie ona zmagazynowana i trzeba będzie ją w końcu uwolnić, to mit. Pozwolenie sobie na ochłonięcie, skupienie uwagi i wyrażanie gniewu w nieagresywny sposób może być bardziej skuteczne i mniej destrukcyjne.

Może zaszkodzić twojemu zdrowiu

Ponieważ narzekanie wprowadza nas w stresujące ramy umysłu, nawykowe narzekanie naraża nas na ten sam rodzaj ryzyka, co przewlekły stres. Kiedy umysł dostrzega zagrożenie (co dzieje się na przykład, gdy przypominamy sobie, jak źle się dzieje w pracy), uruchamiana jest reakcja stresowa organizmu i następuje kaskada zmian, które pomagają nam walczyć lub uciekać. Jeśli ta fizyczna reakcja jest wyzwalana wielokrotnie i stale, może przynieść szereg negatywnych skutków dla zdrowia fizycznego i emocjonalnego.

Co zrobić zamiast

Na szczęście istnieją proaktywne strategie radzenia sobie z problemami poza narzekaniem, które są bardziej skuteczne w łagodzeniu stresu bez negatywnych konsekwencji.

Skarżyć się do dziennika

Podczas gdy odpowietrzanie do przyjaciela może być złe dla obu z was, jeśli robi się to w nadmiarze, pisanie o swoich uczuciach w dzienniku może być całkiem korzystne. Dzienniki mogą pomóc Ci przetworzyć swoje emocje i nadać sens To, co czujesz, może pomóc ci łatwiej zapomnieć o tym, co się stało. Badania pokazują wiele korzyści dla zdrowia i dobrego samopoczucia, które płyną z pisania dziennika.

Pisanie w dzienniku wdzięczności może przynieść dodatkowe korzyści w postaci stworzenia mentalnego nawyku zauważania pozytywów w życiu i bycia wdzięcznym. Jest to wzorzec myślowy, który jest praktycznie przeciwieństwem narzekania, więc może pomóc Ci przeorganizować swój mózg w dużo lepszy sposób. (Dodatkowo, z czasem będziesz tworzyć zapis wszystkich rzeczy w życiu, które sprawiają, że jesteś szczęśliwy, które możesz przeczytać w każdej chwili).

Ponarzekaj trochę, a potem przekieruj swoje myślenie na coś pozytywnego

Jeśli już masz nawyk narzekania, możesz „przyłapać się” na tym, że to robisz, a następnie przekierować się z mówienia o tym, co cię frustruje, na to, co cię cieszy. Możesz też zacząć od niewielkiej ilości wyładowań, aby rozładować napięcie, ale potem celowo przekierować się na bardziej pozytywne tematy. Czasami mała dawka tego, co wygodne, może pomóc ci łatwiej przejść do nowych nawyków, które są mniej ustalone.

Skarżyć się do właściwej osoby

Wszystkie narzekanie nie jest wszystko złe. Jeżeli poskarżysz się (ładnie) komuś, kto faktycznie może Ci pomóc, być może uda Ci się poprawić swoją sytuację. Na przykład, jeśli masz w pracy sytuację, która przynosi ciągły stres, rozmowa z działem kadr może pomóc Ci rozwiązać problem, zamiast po prostu go znosić.

Następnym razem, gdy zauważysz, że narzekasz, zadaj sobie pytanie: Czy jest coś, co można zrobić? Czy składam skargę do właściwej osoby?

Skarżyć się, a potem rozwiązywać problemy

Jeśli zauważysz, że skarżysz się na coś, co możesz zmienić, być może jesteś „właściwą osobą” do złożenia skargi, co oznacza, że możesz również zamienić swoją sesję wentylacyjną w sesję burzy mózgów i zbadać, co możesz zmienić. Następnie pozwól sobie użyć frustracji jako motywacji i dokonuj pozytywnych zmian, kiedy tylko możesz.

Praktyka Mindfulness

Ci, którzy są w stanie dłużej pozostać w chwili obecnej – co oznacza mniej stresu związanego z przeszłymi wydarzeniami lub martwienia się o przyszłe – są również w stanie mniej narzekać. To sprawia, że mindfulness jest potężnym nawykiem do praktykowania.

Możesz praktykować mindfulness na wiele różnych sposobów, ale prostym sposobem na rozpoczęcie jest skupienie się na swoim oddechu – słuchanie, jak wchodzi i wychodzi, i skupienie się na tym, jak się czuje w klatce piersiowej – następnym razem, gdy zauważysz, że stresujesz się przeszłością lub przyszłością. Od tego momentu możesz spróbować więcej ćwiczeń mindfulness.

Praktykuj inne nawyki łagodzące stres

Znalezienie innych nawyków łagodzących stres, które działają, może pomóc ci poczuć się mniej zdenerwowanym przez wyzwania, przed którymi stajesz w pracy. To może przynieść Ci dodatkową odporność i szczęście w Twoim życiu.

(Visited 16 times, 1 visits today)
Close