Artykuł napisany przez 5:17 pm Stres, Zdrowie psychiczne

Największe kłamstwo na temat walki ze stresem

„Weź głęboki oddech”.

Wszyscy słyszeliśmy te cztery słowa. W rzeczywistości są one niewątpliwie najczęstszą radą, jaką słyszymy, jak uspokoić się w chwilach stresu lub niepokoju.

Teraz nauka mówi nam, że głębokie oddychanie jest największym kłamstwem, jakie powiedziano nam o tym, jak złagodzić stres w dłuższej perspektywie. To, czego używamy jako metody, aby sobie pomóc, w rzeczywistości prowadzi do chronicznej hiperwentylacji, wzorca nadmiernego oddychania, który nasila stres i niepokój.

Wydaje się, że powszechnie wiadomo, że szybki, ciężki oddech (co wszyscy znamy jako hiperwentylację, czyli „zbyt intensywne oddychanie”) jest wynikiem i czynnikiem przyczyniającym się do stresu i niepokoju. Kiedy aktywowana jest reakcja „walcz lub uciekaj”, nasz współczulny układ nerwowy przyspiesza i pogłębia nasz oddech, sprawiając, że wdychamy więcej powietrza; w ten sposób stres powoduje hiperwentylację.

Jednak hiperwentylacja również powoduje stres. Gdybyś miał teraz zmusić się do szybkiego, głębokiego i intensywnego oddychania, aktywowałbyś reakcję organizmu na walkę lub ucieczkę, wywołując uczucie niepokoju i paniki, ironiczne uczucie duszności, mrowienie w dłoniach, a być może nawet uczucie derealizacji. Istnieje pętla sprzężenia zwrotnego, w której stres aktywuje hiperwentylację, a hiperwentylacja aktywuje reakcję na stres.

Destrukcyjna pętla sprzężenia zwrotnego, jaką jest panika

Tak więc powszechną radą jest przerwanie tej pętli sprzężenia zwrotnego poprzez wolniejsze, głębsze oddychanie.

W rzeczywistości dobrą radą jest spowolnienie oddechu, co zmniejsza objętość powietrza pobieranego do płuc (w przeciwieństwie do szybkich, powtarzających się oddechów) i wyprowadza z cyklu hiperwentylacji. Pomocne może być również wzięcie głębokiego wdechu, jeśli odbywa się to bardzo powoli, z dłuższym wydechem i prowadzi do wyższego poziomu dwutlenku węgla w płucach (a nie tlenu, wbrew powszechnemu przekonaniu), jak ma to miejsce w przypadku oddychania pranajamą.

Jednakże, gdy bierzemy głębokie oddechy, aby wdychać więcej powietrza, stosujemy po prostu inną formę hiperwentylacji. Korzystając z tej rady, utkniesz w pętli paniki i na dłuższą metę nauczysz swoje ciało nadmiernego oddychania lub hiperwentylacji, prowadząc ciało do chronicznego pozostawania w stanie walki lub ucieczki.

„Tak jak staliśmy się kulturą przejadania się, staliśmy się również kulturą nadmiernego oddychania. Większość z nas oddycha za dużo, a nawet jedna czwarta współczesnej populacji cierpi na poważniejsze przewlekłe nadmierne oddychanie”. -James Nestor,Breath: Nowa nauka o zaginionej sztuce

Prawdopodobnie nigdy nie myślałeś, że naprawdę możesz oddychać za dużo, ale według 24 opublikowanych badań, nadmierne oddychanie jest jedną z epidemii naszego wieku. W 1929 roku przeciętny człowiek wdychał 4,9 litra powietrza na minutę. Liczba ta gwałtownie wzrosła wraz ze wzrostem stresu, przetworzonej żywności, niezdrowej diety i niezdrowych wzorców oddychania; dziś liczba ta wynosi oszałamiające 12 litrów powietrza na minutę, prawie trzy razy więcej niż 93 lata temu.

Takie nadmierne oddychanie sprawia, że przeciętny człowiek tkwi dziś w pętli sprzężenia zwrotnego „walcz lub uciekaj”, powodując chroniczny stres i niepokój.

Odwróć niezdrowe wzorce oddychania za pomocą Metody Butejki

Konstantin Buteyko był rosyjskim lekarzem, który dokonał interesującej obserwacji. Podczas pracy z osobami z chorobami układu krążenia, nadciśnieniem, astmą i innymi schorzeniami, Konstantin Buteyko był rosyjskim lekarzem.Zauważył, że ci, którzy źle się czuli, wykazywali szybki, ciężki, głęboki, ciężki oddech, często z klatki piersiowej. Opracował metodę przekwalifikowania, która koncentrowała się na mniejszym oddychaniu (tj. oddychaniu mniejszą ilością powietrza i wolniej), oddychaniu przez usta i oddychaniu przeponą, a nie klatką piersiową. Odkrył niezwykłe wyniki w poprawie wielu objawów swoich pacjentów po prostu poprzez zmianę sposobu oddychania. Biorąc pod uwagę dobrze ugruntowany związek między stresem a zdrowiem fizycznym, nie jest zaskoczeniem, że Buteyko był w stanie poprawić zdrowie fizyczne wielu swoich pacjentów poprzez ukierunkowanie ich reakcji na stres poprzez oddech.

Podstawą metody oddychania Butejki jest oddychanie zredukowane, w którym powoli uczy się ciało mniej oddychać. Resetuje to ośrodek oddechowy mózgu, aby przyzwyczaił się do oddychania mniejszą ilością powietrza, odwracając destrukcyjny nawyk nadmiernego oddychania, który napędza nasz współczesny stres i niepokój. Rezultatem jest znacznie mniejszy stres i niepokój oraz uczucie spokoju, które jest głęboko odczuwalne w ciele.

O Autorce

Tasha Seiter, MS, jest właścicielką prywatnej praktyki terapeutycznej zapewniającej terapię online parom, osobom indywidualnym i rodzinom w całym stanie Kolorado. Jej badania dotyczą tematów związanych z relacjami w parach, korzyściami płynącymi z uważności i fizjologią stresu.

(Visited 5 times, 1 visits today)
Close