Artykuł napisany przez 4:43 am Depresja, Zdrowie psychiczne

Aktywne słuchanie: Kluczowa część komunikacji i przywództwa

Bycie dobrym komunikatorem jest często wymieniane jako jedna z kluczowych cech silnego lidera. Ale kiedy ludzie myślą o komunikacji – na przykład o instrukcjach od menedżerów do ich zespołu – większość z nich myśli o tym, jak dana osoba mówi do swoich pracowników i często pomija fakt, że aktywne słuchanie jest równie ważne, jeśli nie ważniejsze.

Prawdziwie skuteczna komunikacja to nie tylko mówienie, ale także poświęcanie czasu na uważne słuchanie historii innych, zadawanie pytań i eksplorowanie rozmów w celu uzyskania głębi i zrozumienia. Ludzie często myślą, że są dobrymi słuchaczami, ale aktywne słuchanie wymaga świadomego wysiłku, aby usłyszeć i zrozumieć całą wysyłaną wiadomość. Aktywne słuchanie oznacza intuicyjne słuchanie historii drugiej osoby, zadawanie pytań i analizowanie rozmów pod kątem kontekstu i zrozumienia, mając na uwadze jej potrzeby.

Według Harvard Business Review słuchanie jest umiejętnością, która jest niestety niedouczona, ale w czasie pandemii, wraz z przejściem na pracę zdalną i hybrydową, nigdy nie było bardziej krytyczne dla liderów, aby byli aktywnymi słuchaczami. Badanie z 2015 roku wykazało, że 78 procent szkół biznesu na poziomie licencjackim wymienia „prezentację” jako cel nauczania, ale tylko 11 procent wskazuje na słuchanie.

Post zidentyfikował trzy aspekty aktywnego słuchania:

  • Poznawczy: Zwracanie uwagi na wszystkie informacje, które otrzymujesz od drugiej osoby, rozumienie i integrowanie tych informacji.
  • Emocjonalny: Zachowanie spokoju i współczucia podczas rozmowy oraz radzenie sobie z wszelkimi reakcjami emocjonalnymi, takimi jak irytacja lub znudzenie.
  • Behawioralne: Wyrażanie zainteresowania i zrozumienia, zarówno werbalnie, jak i niewerbalnie.

Cytowana w poście na Inc.com, Cheryl Bachelder, była dyrektor generalna Popeyes Louisiana Kitchen i autorka książki o przywództwie, Dare to Serve, mówi, że jednym z kluczy do jej sukcesu przywódczego była świadoma decyzja, aby jej miejsce pracy było miejscem, w którym ludzie byli traktowani z godnością i szacunkiem. Pomogło to menedżerom słuchać i współpracować, ponieważ pracownicy czuli się doceniani. Podczas gdy media społecznościowe i technologia jednoznacznie poprawiają nasze życie, mogą one przeszkadzać nam w rozwijaniu umiejętności aktywnego słuchania.

W poście na stronie Forbes.com omówiono również, w jaki sposób skuteczny lider może aktywnie słuchać, aby podejmować lepsze, bardziej świadome decyzje, pozostając jednocześnie zaangażowanym w relacje z pracownikami i interesariuszami.

Członkowie Rady Trenerów Forbes podzielili się kilkoma wskazówkami dotyczącymi aktywnego słuchania:

  • Pozostań w danej chwili. Aktywne słuchanie wymaga obecności, cierpliwości i praktyki. Pokazuje to zainteresowanie poglądami innych, pomaga zdobyć zaufanie i pozwala głębiej zrozumieć swój zespół.
  • Nie odpowiadaj

  • zbyt szybko. Weź pod uwagę to, co słyszysz, podziękuj innym za ich wkład i powiedz im, że chciałbyś mieć kilka dni na przetrawienie tego, co powiedzieli. Następnie zaplanuj czas na kontynu
  • ację.

  • Ćwicz pokorę, pytając: „Czego mi brakuje lub co robię źle?”. Wymaga to pokory, ponieważ musisz wierzyć, że możesz nie rozumieć i ufać, że może być coś więcej wartego nauczenia się.
  • Wypróbuj

  • nastawienie na współpracę.
  • Oprócz

  • pokory i ciekawości, chęć wysłuchania innych punktów widzenia sprawia, że liderzy są bardziej kreatywni i chętni do współpracy, ponieważ wiedzą, że ich własna wiedza zawsze będzie obecna, ale mądrość zespołu jest równie ważna.
  • Zadawaj pytania! Liderzy musząZdaj sobie sprawę, że aktywne słuchanie innych i przewodzenie poprzez zadawanie co najmniej dwóch pytań na każde, na które odpowiadają, pomaga pracownikom czuć się wysłuchanymi. Bądź ciekawy.
  • Naucz się czytać między wierszami. Aktywne słuchanie obejmuje naukę i zrozumienie mowy ciała, komunikacji i stylów zarządzania. Liderzy, którzy uważnie słuchają i jasno reagują, będą czuć się szanowani i wspierani przez swoje zespoły
  • . Aby być obecnym, gdy pracownik mówi, wycisz telefon, wyłącz powiadomienia i usuń wszelkie inne czynniki rozpraszające. Następnie słuchaj i zadawaj pytania tylko wtedy, gdy mówca
  • skończy.

  • Staraj się nie przerywać. Kuszące jest, aby się spieszyć i dzielić się swoimi przemyśleniami, ale kiedy przerywasz, zmniejszasz motywację innych.
  • Weź

  • głęboki oddech i skup się na słowach
  • .

  • Aktywne, świadome słuchanie wymaga skupienia się nie tylko na treści słów, ale także na emocjach
  • , które się za nimi kryją.

  • Bądź otwarty i odbierz całą przekazywaną wiadomość.

W parze z aktywnym słuchaniem idzie zaufanie. Great Place to Work, globalna firma konsultingowa, która współpracuje z magazynem Fortune w celu przeprowadzenia corocznego badania „najlepszych firm”, potwierdza, że ponad 90% ankietowanych pracowników uważa, że kierownictwo jest przejrzyste w swoich praktykach biznesowych. Pracownicy, którzy czują, że ich opinie i obawy są wysłuchiwane, są bardziej skłonni zaufać swoim pracodawcom. Przejrzystość i aktywne słuchanie zwiększy zaangażowanie i satysfakcję zespołu, dzięki czemu nauka aktywnego słuchania będzie korzystna dla wszystkich.

Melissa Powell jest dyrektorem operacyjnym The Allure Group. Ma prawie 20-letnie doświadczenie w koordynowaniu, ocenie i ulepszaniu opieki nad seniorami w New Jersey i Nowym Jorku.

POBIERZ KSIĄŻKĘ AUTORSTWA
ERIN FALCONER!

Erin pokazuje zapracowanym, przytłoczonym kobietom, jak robić mniej, aby osiągnąć więcej. Tradycyjne książki o produktywności – pisane przez mężczyzn – ledwo dotykają plątaniny kulturowych nacisków, które kobiety odczuwają, gdy stają przed listą rzeczy do zrobienia. How to Get Sh*t Done nauczy cię, jak wyzerować trzy obszary swojego życia, w których chcesz się wyróżniać, a następnie pokaże ci, jak odciążyć, zlecić na zewnątrz lub po prostu przestać przejmować się resztą.

(Visited 26 times, 1 visits today)
Close