Kwiecień jest Miesiącem Świadomości Stresu i ważne jest, aby specjaliści i menedżerowie ds. środowiska, zdrowia i bezpieczeństwa (EHS) upewnili się, że są na bieżąco z zagrożeniami dla ich organizacji związanymi ze stresem związanym z pracą.
GNT STUDIO / Shutterstock.com
Każda osoba jest przygotowana do radzenia sobie z pewnym podstawowym poziomem stresu, a nawet do radzenia sobie z tymczasowymi dodatkowymi stresorami. Kiedy jednak umiejętności radzenia sobie pracowników zostają przekroczone, a ich poziom stresu wzrasta, zbiera to swoje żniwo. Amerykański Instytut Stresu szacuje, że koszty związane ze stresem przekraczają 300 miliardów dolarów rocznie dla firm. Oto jak stres zawodowy wpływa na pracowników i kilka strategii, które można wykorzystać, od szczebla kierowniczego do nadzorczego, aby zidentyfikować i rozwiązać ten problem.
Cena stresu
Stres związany z pracą może być kosztowny. Badania wykazały związek między stresem w pracy a niekorzystnymi kwestiami zdrowotnymi, w tym bólami pleców, głowy i zmęczeniem. Może to skutkować bezpośrednimi kosztami ponoszonymi przez pracodawców z tytułu rachunków medycznych, prawnych i składek ubezpieczeniowych. Może również prowadzić do wysokich, ale trudnych do ustalenia kosztów pośrednich wynikających z:
- Zmniejszonej produktywności i wypadków, ponieważ zestresowani pracownicy mają trudności ze skupieniem się na wykonywanym zadaniu.
- Nieobecności w pracy i rotacji pracowników, ponieważ pracownicy doświadczający silnego stresu związanego z pracą są prawdopodobnie niezadowoleni z pracy.
Ale w jaki sposób można zidentyfikować stres jako przyczynę tych problemów, skoro mogą one również wynikać z łatwiejszych do zidentyfikowania przyczyn, takich jak kac czy grypa sezonowa?
Zacznij od góry: lista kontrolna dla kadry kierowniczej
Brytyjska organizacja non-profit Stress Management Society oferuje sugestie dotyczące identyfikacji i rozwiązywania problemów związanych ze stresem wśród pracowników.
Na szczeblu kierowniczym, Stress Management Society zaleca:
- Śledzenie wskaźników stresu. Jak wspomniano powyżej, wysokie wskaźniki absencji i rotacji personelu mogą wskazywać, że pracownicy nie radzą sobie dobrze ze stresem w pracy. Inne możliwe wskaźniki zestresowanej siły roboczej obejmują powszechne słabe wyniki pracy i wysoki poziom konfliktów wśród personelu.
- Podjęcie decyzji o sposobie rozwiązania problemu. Jeśli pracownicy doświadczają wysokiego poziomu stresu, jak zareaguje na to Twoja organizacja? Czy masz politykę, która określa opcje zarządzania stresem dla pracowników?
- Śledzenie realizacji programu. Jeśli śledzisz wskaźniki stresu i stworzyłeś strategię pomocy zestresowanym pracownikom, powinieneś również śledzić, czy twoje strategie są finansowane i wdrażane – i czy są skuteczne.
- Planowanie z wyprzedzeniem. Zawsze, gdy wiesz, że praca będzie bardziej niż zwykle stresująca – na przykład, gdy firma jest przejmowana, redukuje zatrudnienie lub przygotowuje się do przeprowadzki do nowego obiektu – stwórz i wdróż strategię radzenia sobie ze stresem pracowników z wyprzedzeniem.
Stres z góry i z dołu: Lista kontrolna dla kierownictwa średniego szczebla
Kierownicy średniego szczebla i kierownicy działów BHP muszą utrzymywać świadomość i tworzyć strategie radzenia sobie ze stresem zawodowym wśród pracowników. W rzeczywistości mogą oni być zmuszeni do radzenia sobie ze stresem pracowników znajdujących się zarówno wyżej, jak i niżej w hierarchii.
Stress Management Society zaleca, aby kierownicy ds. zdrowia i bezpieczeństwa identyfikowali i radzili sobie ze stresem związanym z pracą. kwestie stresu przez:
- Bycie dobrze poinformowanym. Podobnie jak w przypadku wielu kwestii zdrowotnych, istnieją najlepsze praktyki radzenia sobie ze stresem związanym z pracą, które są często aktualizowane o nowe informacje.
- Dodawanie stresu do oceny ryzyka. Nie pomijaj stresu związanego z pracą w ocenach ryzyka zdrowotnego.
- Wiedzieć, co się dzieje. Znajdź sposób, aby być na bieżąco ze zmianami organizacyjnymi, które mogą zwiększyć poziom stresu u pracowników. Trzymaj rękę na pulsie pracowników, aby móc szybko identyfikować i reagować na pracowników, którzy wydają się cierpieć z powodu stresu.
- Informowanie pracowników. Przekazywanie pracownikom istotnych informacji na temat chorób związanych ze stresem i zarządzania stresem.
- Komunikowanie się z kierownictwem wyższego szczebla. Jeśli masz obawy dotyczące stresu lub ryzyka stresu wśród pracowników, upewnij się, że przekazujesz informacje zwrotne na ten temat kierownictwu wyższego szczebla. Upewnij się, że zidentyfikowałeś wszelkie kwestie związane z prywatnością pracowników i wypełniłeś wszelkie zobowiązania dotyczące ochrony poufności pracowników.
- Dochodzenie do osobistych spraw. Jeśli zauważysz, że konkretny pracownik cierpi z powodu częstych nieobecności, słabych wyników lub innych oznak nadmiernego stresu w pracy, dowiedz się, co się dzieje.
Przełożeni i stres związany z pracą
Główna odpowiedzialność za radzenie sobie ze stresem w miejscu pracy w organizacji spoczywa na wyższych szczeblach zarządzania. Przełożeni odgrywają jednak kluczową rolę we wdrażaniu programów zarządzania stresem.
Przełożeni mogą przyczynić się do zmniejszenia stresu w miejscu pracy poprzez:
- Obserwowanie absencji. Przełożeni są w najlepszej pozycji, aby zidentyfikować pracowników, którzy są często nieobecni i określić, czy stres jest częścią problemu.
- Identyfikowanie źródeł stresu. Przełożeni powinni być świadomi potencjalnych czynników stresogennych, które mogą mieć wpływ na ich pracowników.
- Komunikowanie się z kierownictwem. Przełożeni powinni zgłaszać swoje obawy dotyczące pracowników i stresu kierownictwu wyższego szczebla, choć powinni również zachować ostrożność, aby chronić poufność pracowników.
Identyfikacja i ograniczanie ryzyka stresu jest ważne dla EHS – i choć stanowi to kolejne zadanie dla menedżerów, technologia może pomóc w zmniejszeniu stresu związanego z zarządzaniem zgodnością i budowaniem zdrowej siły roboczej.
Oryginalny post
By Dakota Software