Dlaczego spożywanie kwasu foliowego przed i w trakcie ciąży jest ważne?

pregnant-775036

Kwas foliowy jest jednym z niezbędnych składników odżywczych do prawidłowego rozwoju dziecka to on odpowiada za prawidłowy rozwój komórek nerwowych, układu nerwowego, mózgu i rdzenia kręgowego. Ponieważ komórki te powstają już w pierwszych tygodniach ciąży tak istotna jest suplementacja tą witaminą już w okresie planowania potomstwa. Niedobory mogą prowadzić do POWAŻNYCH WAD ROZWOJOWYCH wady cewy nerwowej, rozszczepu kręgosłupa, bezmózgowia u płodu, wad serca, rozczepieniu wargi i podniebienia, zwiększa się ryzyko poronień samoistnych, noworodek rodzi się z mniejszą masą urodzeniową, zwiększa się u niego ryzyko zachorowania w przyszłości na anemię.

Bardzo często dowiadujemy się o ciąży dopiero w 4-8 tygodniu, gdy mózg i rdzeń kręgowy dziecka są już wykształcone! I suplementacja kwasem foliowym po tym okresie nie uchroni dziecka przed wadami cewy nerwowej, jedynie przed anemią matki i maleństwa. Według badań w 2001 w Polsce wady cewy nerwowej stanowiły aż 34% wszystkich zgonów noworodków !

 W Polsce w 2003 jedynie 12 % (!) kobiet będących w ciąży w wieku 20-34 lat, deklarowało spożywanie kwasu foliowego przed ciążą, w Wielkiej Brytanii 30%.

Biorąc pod uwagę, że bardzo duża ilość ciąż jest nieplanowa, dlatego zaleca się kobietom w wieku rozrodczym i planującym ciąże suplementacje tej witaminy w ilości 400 µg dziennie. W ciąży ilość zaleca lekarz.

Czy wystarczy dieta, aby dostarczyć kwas foliowy?

 Kwas foliowy pochodzący z naturalnych źródeł jest bardzo dobrze przyswajalny w około 50-80 %, niestety jest bardzo wrażliwy na szereg

Czynności te mogą zmniejszyć zawartość kwasu foliowego nawet o 70% !

Tabela przedstawia zawartość kwasu foliowego w µg / 100 g produktu.

szpinak 193
fasola biała (nasiona suche) 187
pietruszka (korzeń) 180
pietruszka (liście) 170
żółtko jaja kurzego 152
groch (nasiona suche) 151
szparagi 150
brukselka 130
jarmuż 120
brokuły 119
migdały 96
awokado 62

Dlatego warto spożywać produkty bogate w kwas foliowy w postaci surowej jako sałatka czy smoothie.

Również warto łączyć produkty zawierające kwas foliowy z witaminą C, B12, żelazem i cynkiem, które poprawią wykorzystanie kwasu przez organizm.

Bardzo trudno ustalić ile tak naprawdę przyswajamy kwasu foliowego z żywności, dlatego najlepiej oprócz wzbogacenia swojej diety w produkty będące dobrym źródłem witaminy B9 zaleca się Paniom suplementacje kwasem foliowym, który przyswaja się całkowicie.

W okresie planowania ciąży warto również zrobić także badanie na mutację genu MTHFR. Aż 30-40%  kobiet populacji europejskiej posiada tę mutacje. Jeśli ona występuje należy zwiększyć dawkę przyjmowanego kwasu foliowego lub zakupić suplementy zawierające metafoline (metylowany kwas foliowy, który od razu jest wykorzystany przez organizm, w przeciwieństwie do kwasu foliowego, który, aby zostać wykorzystany musi zostać przetworzony do aktywnej formy właśnie dzięki reduktazie MTHR).

Pamiętajmy, że antykoncepcja zawodzi i warto zadbać już teraz o przyszłość swojego maleństwa poprzez dietę bogatą w kwas foliowy oraz jego suplementacje.

Bibliografia

  1. Szostak-Węgierek D.: Znaczenie prawidłowego żywienia kobiety w czasie ciąży. Żyw. Człow. Metab. 2004, 31 (2), 160–171.
  2. Szamotulska K., Mierzejewska E., Mazur J., Brzeziński Z. J. i wsp.: Knowledge and behaviours toward folic acid among Polish women in 2001 and 2003 years. Arch. Perin. Med. Suppl., 2005, 57.
  3. Czeczot H: Kwas foliowy w fizjologii i patologii. Postepy Hig Med. Dosw., 2008, 62, 405-419.
  4. Kunachowicz H, Nadolna I, Iwanow K, Przygoda B: Wartość odżywcza wybranych produktów spożywczych i typowych potraw. Wydawnictwo
Zakręcona dietetyczka z holistycznym i optymistycznym podejściem do świata
Posts published: 128

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

O mnie
Dietetycznie Zakręcona
Dietetyk do zadań specjalnych, z optymistycznym podejściem do życia, zarażam swoją pasją do zdrowego stylu życia! :))) Pokażę Wam, że dieta wcale nie musi być nudna, niesmaczna i trudna! A na pewno musi być pyszna, skuteczna i zdrowa!
Szukajka
Copyrights © 2015-2016 SUZETTE. All Rights Reserved.

Facebook