Co to są tłuszcze? Na czym smażyć?

Tłuszcze, tłuszcze trans, NNKT, na czym smazyc? Czy tluszcze sa zdrowe, dieta niskotluszczowa

Gdy troszkę nam się przytyło, pierwsze co robimy to wyrzucamy tłuszcze z naszej codziennej diety, zaczynamy gotować beztłuszczowo, jemy wszystko chude, jogurty 0%, mleko 0 %. Czy robimy słusznie? Wszystkie tłuszcze czy zwierzęce czy roślinne wkładamy do tego samego worka ‚powód mojej oponki’, ale może te tłuszcze jednak są do czegoś potrzebne?

Oczywiście, że są!!!! Nie można ich tak sobie eliminować z diety, ‚bo tuczą’. Kochane tuczą to nas kalorie… Oczywiście, że jeśli będziemy smarować kromkę chleba 2 cm warstwą masła to kilokalorii nazbiera nam się z 1000, ale nie można eliminować z naszej codziennej diety…Do niczego dobrego to nie doprowadzi.

Ale może zacznijmy od początku… Jakie to są te dobre tłuszcze, a jakie złe? Czy smalec, margarynę można zaliczyć do tego samego grona co oliwę z oliwek, olej kokosowy czy słonecznikowy?

Na szczęście nie 🙂 Mamy różne tłuszcze, w zależności od ich budowy możemy je podzielić na:

  • nasycone kwasy tłuszczowe– są to masła, smalec, mięso i jego przetwory, mleko i jego przetwory,olej palmowy, olej kokosowy ich struktura jest bardzo stabilna i nie ulega zniszczeniu podczas podgrzewania, masło,tran, mleko, jajka zawierają witaminę A i D, którą nie znajdziemy w tłuszczach roślinnych. Ale niestety tłuszcze nasycone (za wyjątkiem oleju kokosowego) sprzyjają otyłości (jeśli spożywane są w nadmiernych ilościach), wzrostowi złego cholesterolu LDL w krwi, miażdżycy, cukrzycy typu II.
  • nienasycone kwasy tłuszczowe (niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe NNKT)– są jednonienasycone-oliwa z oliwek,olej rzepakowy,sezamowy, awokado oraz wielonienasycone takie jak olej sojowy, kukurydziany, słonecznikowy. Jednonienasycone kwasy tłuszczowe (czyli oliwa z oliwek, olej rzepakowy) można podgrzewać, ale na słabym ogniu, nie można ich przypalać! Wielonienasyconych kwasów tłuszczowych najlepiej nie podgrzewać, ponieważ pod wpływem wysokiej temperatury ich struktura ulega zniszczeniu i powstają niebezpieczne formy trans! Najbezpieczniej je dodawać do sałatek albo jak już mamy potrawę na talerzu to dopiero dodać te oleje. Trzeba z nimi uważać, ale to właśnie do tej grupy należą kwasy typu omega-3 i omega-6, których my sami nie jesteśmy w stanie sami wytworzyć, a są niezbędne do budowy błon komórkowych, wspomagają budowę i funkcjonowanie naszego mózgu, układu nerwowego, są odpowiedzialne za prawidłowy wzrost i rozwój organizmu, aktywność hormonalną, ich brak może doprowadzić do bezpłodności (dlatego NIE dla diet niskotłuszczowych!!!!), dzięki nim mamy piękną skórę, włosy i paznokcie. Są bardzo ważne i musimy je dostarczac!
  • Kwasy tłuszczowe typu trans- jedno czy wielonienasycone kwasy tłuszczowe mają konformacje przestrzenną cis (wiemy chemie mało kto pamięta, ale musze o tym wspomnieć ;))  i dla nas ta konformacja jest zdrowa, dostarcza nam wszystkiego to co najlepsze, ale niestety przez zniszczenie (poprzez proces utwardzania albo przy wysokich temperaturach) z tej cudownej struktury powstają nam brzydkie i niedobre konformacje trans, które podnoszą ilośc złego cholesterolu LDL, a obniżają ilośc tego dobrego HDL, zwiększając szansę na wylew czy zawał serca, miażdżycę, cukrzycę typu II, otyłość oraz rozwój chorób nowotworowych. A gdzie je możemy znaleźć? W sztucznie utwardzonych olejach roślinnych np. w procesie wytwarzania margaryny, w restauracjach typu fast food, gdy 100 razy olej jest podgrzewany, gdy raz podgrzejemy olej roślinny to niestety potem już nie można go używać, jego struktura ulega zniszczeniu… wszystkie produkty wysoko przetworzone typu krakersy, chipsy, daniach gotowych  (instant), frytki, herbatnikach, ciastkach, przypalonych i przesmażonych potrawach… Najlepszym sposobem jest przygotowanie posiłków w domu i dokładne czytanie etykiet. Niestety tłuszcze trans znajdują się też w mleku, maśle czy mięsie, ale w bardzo małych ilościach i są bardziej naturalne niż powstające w procesie utwardzania margaryny… Dlatego nie wyeliminujemy ich całkowicie, ale możemy ograniczyć nasze złe wybory. Uważamy, żeby nie przypalać oleju, jak tylko zobaczymy dym i olej nam się spali, dla własnego zdrowia lepiej go wylać… Gdy na etykiecie widzimy, że dany produkt zawiera izomery trans to trzeba zobaczyć ile albo na którym miejscu w składzie się znajduje, ale jeśli widzimy na etykiecie, że dany produkt powstał dzięki metodzie utwardzania nie kupujemy… Niestety nie ma obowiązku pisania na produkcie czy zawiera tłuszcze typu trans (miejmy nadzieję, że prawo w naszym kraju się zmieni)…

Dlatego przy wyborze olejów wybieramy zawsze te tłoczone na zimno, z pierwszego tłoczenia, nie z setnego, te które są w szklanych butelkach a nie plastikowych, te które są w ciemnego koloru, ponieważ pod wpływem światła tracą swoje właściwości, przechowujemy je suchych i ciemnych miejscach, bez kontaktu z ciepłem. Nie jemy zjełczałego masła ani olejów.

Mimo, że troszkę zachodu jest z tłuszczami, nie można ich eliminować z naszej codziennej diety, to one właśnie odpowiadają za naszą gospodarkę hormonalną, jeśli będziemy je eliminować to możemy doprowadzić do bezpłodności, według badań, kobiety, które jadły produkty typu 0% tłuszczu i ograniczały jego spożycie miały problemy z zajściem w ciąże i miały nieregularne miesiączki, już nie mówiąc, że takie produkty zamiast tłuszczu zawierają całą tablicę Mendelejewa. Tłuszcze są źródłem witamin rozpuszczalnych tylko w tłuszczach (A,D,E,K), wpływają na stan włosów i skóry, to dzięki nim potrawy mają lepszy smak, dają uczucie sytości, chronią nasze narządy, wspomagają układ krążenia.

Mimo swoich cudownych właściwości, są bardzo kaloryczne 1 g tłuszczu dostarcza 9 kcal, mimo to, około 15-30% energii powinny być dostarczane właśnie w postaci tłuszczy. Nie więcej niż 10% powinny stanowić kwasy tłuszczowe nasycone, do 15% kwasy tłuszczowe jednonienasycone, a od 6 do 10% wielonienasycone kwasy tłuszczowe. Najlepiej jest używać olejów roślinnych, a ograniczyć spożywanie pochodzenia zwierzęcego (ograniczyć a nie usunąć z diety ;)) 

Dlatego tylko dobrze zbilansowana dieta ta nam zdrowie, piękną sylwetkę i urodę, nisko tłuszczowe czy nisko węglowodanowe diety może i dadzą nam figurę, ale na krótko, a na pewno zniszczą nam zdrowie!

Zakręcona dietetyczka z holistycznym i optymistycznym podejściem do świata
Posts published: 145

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

O mnie
Dietetycznie Zakręcona
Dietetyk do zadań specjalnych, z optymistycznym podejściem do życia, zarażam swoją pasją do zdrowego stylu życia! :))) Pokażę Wam, że dieta wcale nie musi być nudna, niesmaczna i trudna! A na pewno musi być pyszna, skuteczna i zdrowa!
Szukajka
Copyrights © 2015-2016 SUZETTE. All Rights Reserved.

Facebook